Sokáig használtam egy Vox Cambridge 30 Reverb erősítőt. Az alábbiakban Szabó Sándor írása olvasható a sorozat két rokon darbjáról.
Ki gondolta volna a ’80-as években, hogy a Vox egyszer még fel fog támadni és nem csupán régi vintage erősítőit fogja favorizálni, hanem az új igényekre is válaszol kihasználva a mai erősítőtechnológia lehetőségeit. A 90-es évek elején jött az újra gyártott Vox AC30 majd az AC15, most pedig itt az új Cambridge sorozat több változata is. Mindegyikre jellemző a semmivel nem összetéveszthető jellegzetes Vox hangzás, a tradicionális kivitel, és a hibrid technológia. Talán meglepő, de az elektroncső kombinálásával olcsóbban képesek jó hangú erősítőt gyártani.
Kezdjük rögtön a legkisebbel. A VOX Cambridge 15 egy kombó kivitelű gyakorlóerősítő. Külső megjelenése a hagyományos VOX stílust követi. A hangszóró felől az előlapon egy Celestion embléma jelzi, hogy illik komolyan venni a kis szörnyet, mert egy legendás Bulldog hangszóró szól benne. 15 Watt teljesítményét ezen a 8 collos 8 ohmos hangszórón adja le. Előfokozatában 1 db ECC83-as csővel kombinált félvezetős áramkör biztosítja a megfelelő hangzást. Végfoka félvezetős melyre egy külső 8 ohmos hangszóró is ráköthető.
A kezelőszervek, mint megszokhattuk, a doboz tetején helyezkednek el. A szabályzó potméterek a jellegzetes csirkefej alakú csőrös kivitelükkel azt üzenik, hogy bármi történjen is, még akkor is ilyenek lesznek, ha az erősítőben már egyébként mini nukleáris reaktor fog működni…
A kezelőpanelen azonnal látható, hogy a kis erősítő egy csatornás. A tiszta és torzított hangzást a Gain szabályzó állásával kell beállítanunk. Sebaj, végül is ez egy gyakorlóerősítő. Bár a bemeneti jack után jobbra, haladva a Gain szabályzó mellett van egy Gain Boost kapcsoló, ez csupán az érzékenység tartományát választja meg, nem funkcionál úgy, mint egy csatornaváltó.
Az erősítő fő hangerőszabályzója következik, mellette egy Mid Range Boost jelű kapcsoló, amivel a középtartományt emelhetjük ki, vagy csillapíthatjuk. Ez a kapcsoló nagyon hatásosan működik és jó kontrasztot idéz elő a szóló és kísérő hangszínek között. A Vox-nál már megszokott és jól bevált két sávos hangszín szekció mély és magas szabályzói következnek. Ugyancsak a tradíció jegyében építettek be egy tremoló effektet, amit ma gyakorlatilag senki sem használ, talán jobb lett volna egy chorus, vagy zengető. A tremoló Speed és Depth szabályzókkal állítható be. Egy lábkapcsoló aljzatot is találunk, ami két funkciót is teljesíthet. Egy VFS2 jelű kettős lábkapcsolóval a tremoló effektet valamint a Gain Boost-ot tudjuk ki-be kapcsolni.
A hátlapon találunk három jack aljzatot, egyik egy vonal kimenet a második egy póthangszóró kimenet, a harmadik egy fejhallgató részére kiépített csatlakozó. A külső hangszóró és a fejhallgató aljzatába csatlakozva a belső hangszóró leválasztódik.
Most nézzük meg a nagyobbik testvért a Cambridge 30 Reverb Twin változatot. A két erősítő felépítése nagyon hasonló, ezért az eltéréseket emelném ki inkább.
A legfőbb különbség az, hogy a Cambridge 30 már jóval több, mint egy gyakorló erősítő. 2 db 10 collos Celestion Bulldog hangszórója nagyobb teljesítményt és hangerőt valamint teltebb hangszínt biztosít. A hangfaldoboz is ennek megfelelően nagyobb. A kezelőpanelen már feltűnik, hogy ez a változat immár két csatornás. A tiszta hangú csatorna Volume, Treble és Bass szabályzói függetlenül működnek a másik csatornától, A csatornák szétválasztását egy kapcsoló végzi egy led jelzésével kísérve. A torzítós csatorna Gain szabályzója mellett egy Gain Boost kapcsoló a torzított csatorna érzékenységének két fokozatát kapcsolja. A hangszínszabályzók között pedig itt is megtalálható a középtartományt kiemelő vagy csillapító kapcsoló. A mély és magas hangszínszabályzók és az elmaradhatatlannak tűnő tremoló kezelőszervei után a rugós zengető szabályzója látható a panel jobb oldatán. A csatornaváltás és a tremoló ki-bekapcsolására opcionális lábkapcsoló szolgál.
A hátlapon ennél a modellnél 4 aljzatot lehet felfedezni. A fejhallgató, a külső hangszóró és a vonal kimenet mellett még egy negyedik aljzatot is elhelyeztek, mégpedig egy további lábkapcsoló részére. Ez ugyancsak kettős funkciót tölt be, a zengetőt és a Gain Boost funkciót működteti.
Mindkét erősítő jellegzetesen Vox hangzású. A Cambridge 15 mérgesen, torkosan szólt hatalmas torzítással és becsületes hangerővel. A torzítás telítettsége és szövete annyira megragadott, hogy tettem egy kísérletet, a 15 Wattos gyakorló változat vonalkimenetét visszatápláltam a 30 Wattos előfokába. Bizony, bizony nagyon jól szól a kis erősítő is a nagyobb cuccon.
A Cambridge 30 normál csatornája kristálytiszta hangot produkál, egy vintage Stratóval úgy működik mint egy időgép, visszaröpít 1960-ba. A torzítós csatorna pedig úgy ahogy van nagyon modern. Eddig nem igen hallott Vox hangzásokat találtam. Emlékszem pár éve volt nálam egy nagyon öreg Vox AC 50 csöves fej. Ezt a nagyon erős karakterű cuccot többféle, ugyancsak erős természetű előerősítővel próbáltam összekombinálni, amivel hihetetlen eredményt kaptam. Nos akkor hallottam hasonlóan újszerű hangzásokat, mint most ebből kis 30 wattosból.
A Mid Boost kapcsolójával kivágva a középtartományt, a mélyet és a magasat kiemelve a heavy metal gitárhang egy új dimenzióját hallottam. Sajnos nem állt módomban egy 4×12-es ládán teljes testében és hangerejében is meghallgatni ezt a hangot, de úgy gondolom a hibrid előerősítők kőzött az elsők között lenne, ha versenyeznie kellene. Igaza van Mezey Bélának, és egyetértek vele, amikor azt mondja, hogy a következő évezred gitárhangjainak alapja lehetne a Vox kapcsolású erősítő, amit az ügyeletes divat sajnos nem támogat eléggé. Mégpedig azért, mert ez a hang még nincs kivesézve, elcsépelve. A Vox alaphangzásában még vannak a fülünk számára olyan újszerű részletek, amik nagyon, de nagyon izgalmasak.
Ebben a sorozatban létezik még egy egy hangszórós Cambridge 30-as is, mely egyébként nem különbözik a Twin-től. (Ilyen volt az enyém – thamas)
A15 wattos modell 75.000 Ft, az egy hangszórós 30 wattos 135.000 Ft és a két hangszórós 30 wattos változat 155.000 Ft-ba kerül.
Bár a Cambridge 30 egy kis teljesítményű, klubokba és stúdiókba való erősítő, én úgy gondolom, hogy kimikrofonozva és továbberősítve nagyon meglepő hangzást produkálna bármilyen gitáron.
Szabó Sándor – Zenészmagazin 2000/11. szám, 50-51. oldal