Online marketing

Történt velem, hogy egyszer csak kaptam egy meghívót a Nemzeti Külgazdasági Hivataltól, merthogy (most) ilyen is van. Ez a szervezet működteti az Enterprise Europe Network vállalkozásfejlesztési hálózat magyarországi irodáit. Ami pedig azért érdekes most, mert az EEP célja a vállalkozások közti gyümölcsöző kapcsolatok létrejöttének elősegítése és a vállalkozások fejlesztése. Utóbbi célkitűzés jegyében hirdettek Online Marketing Tréninget, amire a meghívót kaptam.

Mire jó egy egynapos tréning?

Nem igazán hiszem, hogy érdemben lehetne tanulni egy ilyen rövid eseményen. Így aztán meglehetősen szkeptikus voltam a részvétel értelmességével kapcsolatban – bár a téma érdekelt. De talán nem lepek meg senkit azzal, ha elárulom, hogy utólag mégis úgy látom, érdemes volt elmenni. Miért?

Mindenekelőtt azért, mert érdekesek voltak az előadások. S ha szakértővé nem is váltam általuk, azért számos új dolgot tudtam meg, amiknek alkalomadtán érdemes lehet utánanézni. A számomra legértékesebb gondolatok túlnyomó többségét már aznap „viággá kürtöltem” a Twitteren (így aki inkább sietne, megnézheti a december 12-i üzeneteimet).

Nyilván nincs lehetőségem – és értelme se lenne – mindent leírni. Ezért inkább csak egy-egy gondolatot szeretnék az alábbiakban kiemelni.

AdWords

Az első előadás a AdWords-öt járt körül. A Google hirdetéseit nyilván mindenki ismeri, a mögöttes működtető rendszer azonban számos érdekességgel szolgál. (Mondjuk nekem az is új volt, hogy az AdWordsben nem csak szöveges hirdetéseink lehetnek, de akár reklámvideóink is.)

A hirdetési rendszer licit alapján működik: azt kell megmondanunk, hogy maximum(!) mennyit fizetnénk egy-egy átkattintásért. A tényleges ár ennél – jó esetben – kevesebb lesz, azt a Google algoritmusa számítja ki. Az ajánlott összeg nagyban befolyásolja a hirdetés pozícióját, megjelenését. Nagyban, de nem kizárólagosan. A Google ugyanis egy minőségi mutatószámot is rendel a hirdetéshez, és a tényleges pozíciót az ajánlott ár és a mutatószám szorzata határozza meg. Vagyis hiába ajánlunk nagy összeget, ha egyébként a hirdetés gyenge minősítést kap.

Na de mitől függ a minősítés? Pl. attól, ami nekem, webfejlesztőnek érdekes: a céloldal minőségétől. Gyors az oldal, vagy hosszasan kell várni a betöltődésre? Releváns-e a megjelenő tartalom? Jellemző hiba pl., hogy a hirdetők a weboldaluk címlapját linkelik be az AdWordsben, holott a kínált termék / szolgáltatás nem ott található meg, hanem valahol „mélyebben”.

Remarketing

Mi történik akkor, ha a fentiekre figyeltünk, de mégsem vásárol a hirdetés alapján érkező látogató? Ez olyannyira nem különleges dolog, hogy az esetek több mint 95 százalékában ezt történik. Emiatt találták ki remarketinget, ami egy igen elnagyolt definícióval az oldalunk látogatóiról való szisztematikus infógyűjtés és az adatok hasznosítását jelenti, a látogatók újabb hirdetésekkel való elérése érdekében.

Ennél többet a témáról egyelőre nem tudok, de mivel ez egy érdekes dolog, alkalomadtán még szeretnék utánanézni. Azért is említem meg itt, hogy nem felejtsem el. ;o)

Magad, Uram?

Aki szeretné a termékét / szolgáltatását eredményesen kínálni, az feltehetőleg nem kerülheti el az AdWords használatát (sem). Kérdés, hogy magunknak kell vele foglalkozni, vagy bízzuk ezt a szakemberre? Az előadó szerint kb. 100 eFt havi hirdetési keret esetén már érdemes egy specialista céget megbízni, az alatt feltehetőleg jobban jövünk ki, ha magunk kezeljük a hirdetéseinket. (A hirdetési keret kalkulálásakor azonban érdemes figyelembe venni azt is, hogy mennyi bevételtől esünk el azzal, ha nem a saját fő tevékenységünket folytatjuk – “termelünk” –, hanem a kampány kezelésével foglalkozunk.)

Egyetlen termék hirdetésére kb. heti 2-3 órát kell fordítani – ha ismerjük a rendszert és magabiztosan kezeljük azt. Jó hír, hogy egy 8 órás – bevezető – AdWords tanfolyam már stabil alapot adhat, a második 8 órás – haladó – kurzus elvégzése után pedig már a „finomságokat” is ismerni fogjuk. Azt azonban nem árt szem előtt tartani, hogy az AdWords is folyton változik, tehát az ismereteket naprakészen kell tartani. (E célból olvashatjuk pl. a magyar AdWords blogot.)

Közösségi marketing

A második előadás a közösségi oldalakban – konkrétabban a facebookban – rejlő marketing lehetőségeket járta körül. Itt két fő lehetőségünk van: egyfelől regisztráljuk a cégünket (létrehozunk neki egy oldalt), másfelől hirdetünk. A céges közösségi oldal működtetése – az előadó érzékletes hasonlatával – olyan, mintha konditerembe járnánk. Pl. rendszeresen kell csinálni (publikálni), a siker nem jön azonnal, nem szabad „túltolni”, attól nem megy, hogy nézegetjük magunkat a tükörben stb.

Talán eddig nem derült ki, de a közösségi oldalakon fokozottan érvényes a régi webes mondás: „content is king”, vagyis a bejegyzések a legfontosabbak. És nagyon kell ügyelni az értékes tartalom és a direkt reklám üzenetek arányára. „A közösségi médiában úgy kell viselkedni, mint amikor vendégégbe hívnak minket egy baráti vacsorára.”

Egy céges fb oldal egyediesítése nem kézenfekvő dolog, de számos trükkel, technikával lehet élni. Lehetséges – és érdemes! – pl. egyedi érkezőoldalt kínálni azoknak, akik még nem „lájkoltak” minket. (Hogy hogyan, azt a Google megmondja. ;o) De mindjárt adok egy kis iránymutatást én is, ennek a bejegyzésnek végén.)

Facebook hirdetések

A facebook hirdetéseket „kicsit nehézkes használni”, viszont igen hatékony eszköz lehet, mert pl. demográfiailag igen jól célozható. Hallottunk egy példát arról, hogy egy menyasszonyi-ruha szalon, hogy hajtott végre sikeres kampányt: Nem csak azt határozhatták meg beállításoknál, hogy milyen életkorú nőknek jelenjen meg a hirdetés, de még azt is, hogy csak azoknak, akik az elmúlt fél évben változtatták az állapotukat eljegyzettre.

Érdemes még megemlíteni, hogy – promóciós céllal – egyedi alkalmazásokat is lehet a facebookra fejleszteni. Ezek működését szigorúan szabályozza a fb és a szabályokat érdemes is betartani, mert különben hamar kitiltva találhatjuk magunkat. Azonban egy jó ötlettel (és mondjuk egy kiskapu felfedezésével, mint pl. az utóbbi időben felkapott oklevél osztó eszköznél) hatalmas forgalomnövekedést lehet generálni.

A szakértő

Eleddig szándékosan nem írtam le, hogy ki volt az előadó, aki a fentiekről beszélt. Eltitkolni azonban nem szeretném, mert – mint mondtam – engem teljes mértékben meggyőzött arról, hogy profi. Ajánlom tehát mindazoknak akik eddig olvastak az RG Stúdió vezetőjét Lévai Richárdot (és az általa írt facebook tippek blogot).

S mivel itt a bejegyzés vége, ajánlom magamat! ;o)

(A bevezetőben található képet Lévai Richárd diasorából másoltam.)

Megosztó személyiség vagy?
2011. december 28.Permalink