Első benyomások az Ügyfélkapuról

Néhány napja használtam életemben először a hivatalos ügyek gyors, elektronikus intézése céljából létrehozott ügyfélkaput. Egyelőre csak az aktiválásig jutottam, de máris gazdagodtam néhány kellemetlen tapasztalattal.

Az ügyfélkapu aktiválása az egyszer használatos kódról szóló emailben található közvetlen link segítségével, a felhasználói név ismeretében viszonylag egyszerű és gyors.

Azonban az említett email nem tartalmazza a választott felhasználói nevet. Ez nyilván biztonsági szempontok miatt alakult így, azonban lehetetlenné teheti a regisztrációt, egy kevésbé gyakorlott Internet használó számára, aki esetleg nincs tisztában a „felhasználói név” fogalmával vagy tisztában van ugyan, de elfelejtette azt, elhagyta a vonatkozó feljegyzését stb.

Az Ügyfélkapu felhasználói felülete egyáltalán nem felhasználóbarát, még gyakorlott Internet használó számára is okoz nehézségeket:

A legelterjedtebb Internet Explorer 6 böngésző használata esetén, a felület széttörik, az „Ügyfélkapu adminisztráció” egy része nem látszik.

Az ügyfélkapu főoldala.

A láthatóvá tételhez kisebbre kell állítani a betűméretet, ez azonban már az olvashatóság rovására megy.

Hogy minden látszódjon, kisebb betűméret kell IE-ben.

Nem szerencsés, hogy nincs külön „Bejelentkezés” menüpont, annak ellenére, hogy a bejelentkezett állapotot elváró funkciók mind a bejelentkezési oldalra visznek. Mivel normál méretben nem látszik a teljes szöveg, a felhasználó könnyen választhatja az „Ügyfélkapu törlése” menüpontot, amiből csak az „Ügyfélkapu” szöveg látszik. Ez az ügyfélkapu szándékolatlan törléséhez vezethet.

Firefox böngésző használata esetén a megjelenés jó, és bejelentkezés után az „Értesítési tárhely” oldal jelenik meg, azonban ez semmilyen módon nem jelzi, hogy ki van bejelentkezve. Ennek legjellemzőbb és minimum elvárható módja lenne, hogy az oldalon megjelenik egy „Bejelentkezve: felhasználónév, Kijelentkezés” feliratsor illetve funkció.

Az értesítési tárhely.

Továbbá hasznos lenne, ha legalább az első (néhány) bejelentkezéskor megjelenne egy felirat, amely az APEH-nél való 8 napon belüli bejelentési kötelezettségre figyelmeztet.

Az „Értesítési tárhely” oldalon nincs a kijelentkezésre mutató link, illetve hiányoznak azok az ügyintézési lehetőségek, amik az ügyfélkapu főoldalán láthatóak. Ha a felhasználó el szeretné érni ezeket, a böngésző vissza gombját kell használnia.

Az ügyfélkapu főoldalára visszalépve nem mutatja semmi, hogy a felhasználó bejelentkezett állapotban van. Továbbra is a regisztráció lépéseit felsoroló szöveg alkotja a tartalom fő részét. Ez teljesen fölösleges és megtévesztő, mikor a felhasználó már túl van a regisztráción, aktiváláson és bejelentkezésen! (Ugyanígy a fölösleges bejelentkezés után a fejlécben található, ügyfélkapu létrehozására vonatkozó lépéssor leírás.)

Ha az ügyfél kiválaszt egy szolgáltatást, nem kap tájékoztatást arról, hogy a Magyarorszag.hu webhelyen belül marad, vagy elhagyja azt. Szintén nincs információ arról, hogy utóbbi esetben hogyan lehet (majd, ügyintézés után) kijelentkezni az ügyfélkapu rendszerből, illetve, hogy szükséges-e azt megtenni.

Az ügyfélkapu főoldalán az „Ügyfélkapu adminisztráció” részben lehet kilépni, azonban a „kilépés” link folyamatosan látszik, függetlenül attól, hogy az ügyfél még be sem jelentkezett, vagy már kijelentkezett. Ez megtévesztő! A kijelentkezés tényéről egy rövid ideig megjelenő oldal tájékoztat, ha ezt valamiért nem látja a felhasználó, azt gondolhatja, még nem sikerült kijelentkeznie és lehet, hogy újból próbálkozik.

Megosztó személyiség vagy?

6 thoughts on “Első benyomások az Ügyfélkapuról

  1. Az észrevételeimet elküldtem a 189@ugyfelvonal.hu címre, aminek kapcsán az alábbi választ kaptam:

    Tisztelt Hajas Úr!

    Köszönjük javaslatait az Ügyfélkapu rendszerével kapcsolatban. Tájékoztatom, hogy az Ön által leírtak mindegyike megvalósul az új Kormányzati Portál fejlesztéseiben, mely legkésőbb szeptember elsején már mindenki számára elérhető lesz.

    Biztos vagyok benne, hogy elégedett lesz az új megoldásokkal, azonban véleményére és észrevételei a későbbiekben is feltétlen számítunk!

    Tisztelettel:

    Mogyorósi Zsuzsanna
    Tartalomfejlesztési osztályvezető
    Kormányzati Portál

  2. És mennyit fog a kövevetkező leakasztani az új megoldásokért, amik ugyanúgy használhatatlanok lesznek, mint ez… :)
    Egyébként ez is nem rég, max 4 éve lett kész, most miért nem lehet egyet megcsinálni tisztességesen, miért kell még egy új?! :o

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.